Technika mentální koncentrace na lásku – krizová první pomoc

Koncentrace na lásku
  • Autor
  • Loverotika
  • Fotografie
  • Unsplash.com

Ráda bych vám představila zajímavou a účinnou techniku, která je velmi praktická a s její pomocí lze z mnoha situací vyváznout s čistým štítem a posílit vzájemnou lásku. Buďme realisté – negativní emoce a situace jsou součástí života i lásky. Divoké diskuse, hádky, špatné nálady, vzteklé scény, rozjitřená dramata… Stavy, kdy byste v lepším případě sami nejradši vyletěli z kůže, v tom horším svého muže nebo ženu roztrhli jak hada. Situace, kdy se necháme semlít negací, byly, jsou a budou. Nic moc příjemného to není. Zachovat si v takových chvílích otevřené srdce, to je teprve kumšt. Mnohdy i s tím nejlepším předsevzetím vyřešit všechno pěkně v klidu skončíme v konfliktu, který ani nemusí nikam vést a můžeme hodiny mlátit prázdnou slámu. V každé takové situaci nebo po ní musí nějak nastat bod obratu. Zavrtávat se do negace hloub a hloub nemá smysl a účastníky hádky to ještě více odcizuje a uzavírá.

Technika mentální koncentrace na lásku je jednoduchá a zvládnutelná i pro lidi, kteří nikdy meditace nebo jiná relaxační cvičení nezkoušeli. Je to technika blesková, dá se praktikovat kdekoliv a kdykoliv. Technika mentální koncentrace na lásku se vám bude v životě hodit – schválně to párkrát vyzkoušejte, uvidíte sami. Ideální je jako příprava na potenciálně nepříjemné diskuse a debaty, dá se využít tehdy, kdy padnou z jedné nebo druhé strany silná slova a těžko se hledá stéblo k chycení.

Ale zdaleka to není jen uklidňující prostředek v situacích temnějšího rázu, technika mentální koncentrace na lásku se dá využít jen tak, k posílení vzájemné lásky např. pro romantické nebo erotické účely!

Když tuto techniku umí používat jeden, stačí to, pokud oba, je to samozřejmě ještě lepší.

Vědomé soustředění na lásku – význam a využití

Na techniku mentální koncentrace na lásku jsem narazila v mini lekcích lásky psychoterapeuta Dr. Cookerlyho, ale uvědomila jsem si, že jsem ji v určitě podobě vlastně intuitivně dělala již dávno předtím (a že i tak fungovala).

Dr. Cookerly ji doporučuje párům v rámci partnerské psychoterapie i na svých seminářích a má v praxi ověřené vynikající výsledky.

„Mentální koncentrace na lásku je krátká meditační afirmační technika. Pomáhá v situacích, kdy jsme pohlceni negativními pocity vlastní nedostatečnosti a poraženectví. Když se soustředíte se na strach, vztek, peníze, touhu po sociálním postavení atd., velmi pravděpodobně své psychické zdraví nevědomky sabotujete, i když navenek můžete v dané situaci působit jako vítěz. Osvědčilo se mi, že mentální koncentrace na lásku pomohla mnoha lidem probudit v jakékoliv situaci jejich nejlepší a nejschopnější já. Jestliže chcete maximalizovat své schopnosti, odhalit vlastní konstruktivní a kreativní potenciál a žít lepší život, mentální koncentrace na lásku pro vás může být velmi užitečný nástroj. Navíc se má za to, že použití této techniky je zejména v náročnějších stresových situacích z fyzického hlediska zdravé. Vědomé soustředění na lásku nám pomáhá účinně se vypořádat se stresory nebo stresové situace lépe zvládat, protože mozek díky tomu začne produkovat blahodárné neurochemické látky. Sám jsem byl svědkem, kolika lidem to pomohlo žít spokojenější život a zlepšit komunikaci ve vztazích.“.

Já to mohu ze své osobní zkušenosti jen potvrdit. Nejsem světice, i nadále se sem tam stane, že se nechám tak vytočit, že mám rudo před očima a na nějakou techniku mentální koncentrace na lásku si ani nevzpomenu. Ale pak se mi to zase i párkrát povede a sama jsem překvapená, jak se dají některé vyloženě ožehavé konflikty uzavřít v klidu, bez zloby a vzteku. Respektive i ten vztek a zloba se třeba objeví, ale jinak – lépe vidíte, co za tím je, vidíte zraněné srdce nebo zklamání ve vzteklém hávu jen oblečené. Tím, že se vědomě naladím na lásku, lépe se mi naslouchá, jsem trpělivější. A s tím vědomím dokážeme pak i leccos ustát, jen tak mimochodem si například odpustíme pichlavou poznámku, která by za normálních okolností hněv a dusno vyeskalovala až na půdu. Když se vědomě naladím a soustředím na energii lásky, nejsem v takové křeči jako normálně a kolikrát jsem schopná vidět v reakci druhého skutečný a pravý problém, o který běží – nikoliv ten zástupný, který vyvolává jen zlou krev. Skutečně stačí, když je takto vyladěný aspoň jeden – je to uklidňující prvek, který dokáže divy.

Takže pokud žijete ve vztahu, kde často dochází k nedorozuměním, hádkám a konfliktům a máte pocit, že vás to vyčerpává a neumíte si s takovými situacemi poradit, určitě tuto techniku vyzkoušejte.

Mentální koncentrace na lásku – postup

Zabere to pár minut, doporučuje se minimálně 5 minut, ale až získáte cvik, funguje i kratší super expres verze. Mentální koncentrace na lásku se dá provést několika způsoby a postupem času si ji můžete klidně přizpůsobit, jak uznáte za vhodné.

Obecný doporučený postup je následující – využívá se několika afirmací (pozitivních potvrzujících vět) a soustředění na dech.

  • Zůstaňte chvíli o samotě, zpříma se postavte nebo posaďte. Zhluboka se nadechněte a vydechněte. Řekněte si v duchu: „Teď se soustředím na lásku.“ a intenzivně se na tuto větu soustřeďte. Zhluboka, pomalu se nadechněte a dlouze vydechněte. V mysli si zopakujte: „Jsem soustředěný / á na lásku.“. Můžete si to 3x zopakovat, vždy s pomalým nádechem a výdechem. Můžete to vyslovit i nahlas, jak vám to bude pohodlné.
  • Představte si, že vám srdce přetéká láskou a la Hrnečku, vař! a příjemná energie lásky začíná kolovat ze srdce do celého těla. S nádechem pomalu vzpažte, zadržte na chvíli dech a s výdechem si ruce přiložte na srdce. Znovu se 3x nadechněte a vydechněte a v duchu si řekněte: „Jsem soustředěný / á na lásku, jen na lásku.“ Nebo „Moje srdce je plné lásky.“ (nebo cokoliv jiného pozitivního v tomto duchu…). Jestli máte čas a chuť, opět 3 zopakujte.
  • Vraťte ruce do klína nebo je nechte jen tak viset podél těla. Zhluboka, pomalu se nadechněte a vydechněte a v duchu si zopakujte: „Moje srdce je plné lásky a vyzařuji lásku pro sebe i pro všechny lidi, se kterými se setkám.“ nebo „Moje srdce je plné lásky a s láskou jednám a komunikuji se sebou i s ostatními.“.
  • Ještě se několikrát soustředěně nadechněte a dlouze vydechněte. Než začnete s druhým komunikovat nebo než se vrátíte do nepříjemné debaty, uvědomte si, jak se po tomto cvičení cítíte.

S afirmačními větami se nebojte experimentovat. Třeba vás budou hned napadat trochu jiné – a ty pro vás budou lepší, protože vám budou bližší. Mohou být klidně i individuální: „Miluju tě a budu s tebou komunikovat s láskou a v klidu.“. Základní pravidlo afirmací – jsou pozitivně laděné, oznamovací, stručné a výstižné.

Mějte na paměti, že nic nefunguje vždy nebo na všechny. Jestli jste se pokusili zkoncentrovat na lásku a přijde vám, že to nezafungovalo, nezaujímejte vůči tomu hned negativní postoj. Zkuste to třeba jindy, nebo ne, ale vždy je lepší soustředit se na něco pozitivního. Minimálně je blahodárné získat v dané situaci odstup, uvědomit si dech, už jen to má svůj přínos.

Nezesměšňujte a neodsuzujte tuto techniku, jen proto, že jste ji nezkoušeli nebo ji z nějakého osobního důvodu považujete za divnou. Efekt meditací, afirmací, vizualizací a relaxačních cvičení byl již vědecky dokázán, o tom nepochybujte. Vědci sice neví, jak přesně to funguje a do jisté míry to určitě souvisí právě s hlubokým klidným dýcháním, ale nějak to prostě funguje a mozek to skutečně ovlivňuje pro dobro věci. Mezi prokázané účinky vedoucí k rychlému zklidnění organismu patří snížení srdečního tepu i krevního tlaku a pokles stresových hormonů.

S bohatší praxí to samozřejmě půjde snáze, to platí stejně o fyzickém cvičení svalů jako o mentálním cvičení, meditacích a relaxaci. Také je přirozené, že rozšiřujete pole působnosti a kromě manželských nebo partnerských interakcí to začnete někdy využívat i v práci, ve škole, při vyřizování nepříjemné záležitosti na úřadě, když nevíte, co máte někomu říct nebo si s ním nemáte vůbec co říct apod. S láskou jde všechno lépe!

*